vrijdag 16 november 2007

Een kinderredactie en een kinderklimop

De Klimop is zoekende op hun innovatie-pad. Na de flitsende start hebben we toch even pas op de plaats moeten maken.
Waar de onderbouw al de werkwijze aardig 'zelfstandig' heeft georganiseerd, heeft de bovenbouw hier nog handvatten voornodig. En andersom waar de bovenbouw al aardig de digitale mogelijkheden aan het verkennen is, was de onderbouw daarin nog onzeker.

Om de werkzaamheden van zowel het team als de kinderen publiek te waarderen én te stimuleren is een blogspot van kinderen opgericht; http://dekleineklimop.blogspot.com/.

Een kinderredactie is gestart. Direct is duidelijk wat leren nu is. De kinderen gingen aan de slag met vragen als:
  • Hoe organiseren we de vergadering.

  • Hoe stellen we ons voor?

  • En welke naam kiezen we?
Ter illustratie het proces van de naam:
Er waren vier kinderen en drie namen. Hoe lossen we dat nu op? Er werd overlegd. Een naam was sowieso niet zo geschikt werd overlegd: "klimopje". Die naam trok zich terug. Na een discussie over de bruikbaarheid en de betekenins van de naam is tussen de overgebleven namen: de kleineklimop en de kinderklimop gekozen. Een democratisch proces waar de kinderen enorm van geleerd hebben!

De bedoeling was elke week een redactievergadering te hebben. Dit was nog niet te organiseren binnen de huidige klassikale werkwijze; waar haal ik de tijd vandaan? De suggestie 'misschien tijdens de gym', of 'door de knappe leerlingen in de redactie te laten zitten', maar ook 'tijdens de creatieve vakken', zette de tijd even terug naar vroeger.
Nu is gestart met een redactie alleen binnen één groep. Zij verzamelen de 'stukjes' uit de groepen. De eigen juf (juf Ine) zet de stukjes mét de kinderen op de blog, om dit langzaam maar zeker aan hen over te dragen.

Jullie kunnen op deze blog al het werk van de kinderen zien. Dit is een school met leerkrachten die vóór de zomer eigenlijk nog niet met ict in hun onderwijs werkten.

Geen opmerkingen: