woensdag 11 juli 2007

De Klimop stelt zich voor

Op maandag 9 juli begonnen de leerkrachten van de Klimop met de begeleiders van Hogeschool Domstad weer vol energie met de tweede studiedag rond het traject "De Klimop op naar onderwijsvernieuwing met ICT".
De kickoff op 22 juni was goed bevallen. De leerkrachten waren in de tussenliggende periode al stevig en enthousiast aan de gang geaan. Zo hadden juf Ine, juf Trudy en juf Els het geleerde met Powerpoint direct in de onderwijspraktijk toegepast. Maar ook Kees, Riky, Esther, Tosca en Henk zijn intensief verder aan de slag gegaan.

Deze tweede dag stond in het teken van concrete plannen maken voor volgend jaar.
Ict toepassen in het onderwijs is de sleutel naar onderwijsvernieuwing in de breedte. Door kinderen de ruimte te geven zelf achter de computer, met de digitale camera, met een mobiele telefoon, aan de slag te gaan, zet je de stap naar zelfstandig werken en zelfsturend werken. Dan krijg je onderwijs dat aansluit bij de leefwereld van de kinderen.

In de vele ict-ondersteunginstrajecten die Domstad begeleid heeft, is de inzet van kinderen verhelderend en leerzaam gebleken. De leerlingen zijn de "digital natives" (red. Prensky). Zij gaan van nature gemakkelijk met de digitale middelen om. Daarin kunnen zij hun eigen leerkrachten scholen. Als je leerlingen de ruimte geeft, gaat de bal rollen en is de vooruitgang niet meer te stuiten. Dat wilden we ook dit team laten ervaren.

Vooraf was een bijeenkomst met 8 leerlingen(iedereen wilde wel, dus is er geloot), waarin we een interview met de leerkrachten voorbereidden. In een kleine drie kwartier hebben we alles doorgenomen en zijn de leerlingen aan de slag gegaan met het opstellen van interview-vragen. Op deze bewuste maandag hebben de kinderen 2 aan 2 de interviews gehouden en deze kort verwerkt in een powerpoint.
Wat duidelijk werd; dit is een optimale scholingsactiviteit; authentiek leren in een context, samenwerken, taal, verwerking, samenvatten, rijke leeromgeving, zelf verantwoordelijk. De motivatie was enorm. Op hun 'vrije dag' waren ze te vroeg op school en wilden ze niet meer weg;
"Juf mag ik het nog even mooier maken?!"
"Juf mag ik volgend jaar meer?", ... "en weer?!"

Het team stelt zich voor aan de hand van de interviews met de kinderen. Zij hebben zelf de dia's in Powerpoint gemaakt. Ik heb er een geheel van gemaakt en de Klimop ook visueel aan de plaatjes toegevoegd.



We staan in de startblokken. Iedereen heeft er zin in, ook al is het best eng. Domstad blijft intensief begeleiden. Ook twee derdejaars studenten gaan het team assisteren, waarmee het werkplekleren in de perfectie driehoek vorm krijgt; Samen Deskundiger.

Ik kan niet wachten tot 10 september; dan gaan we het daarwerkelijk 'doen!'. Dan gaan ook de kinderen en het team zich verder presenteren op deze blog.

Geen opmerkingen: